Fotograf: Helena Petersson

Frågor & svar

Frågor och svar om Unga Reumatikerfonden

Varför samlar Unga Reumatiker in pengar?

Vår vision är att alla unga reumatiker ska ha ett bra liv. Vi vill vara med och bidra till att finna svaret på gåtan varför barn och ungdomar drabbas av reumatiska sjukdomar, samt att man en dag kan finna ett botemedel.

Hur använder Unga Reumatikerfonden min gåva?

Insamlade medel går till forskning om reumatiska sjukdomar hos barn och ungdomar. Här på hemsidan under "Forskningsprojekt" kan man läsa om vilka projekt som beviljats medel under åren.

Vilka bestämmer vilken forskning som ska stödjas?

Eftersom Unga Reumatikers riksstyrelse inte har någon medicinsk kompetens samarbetar vi med Reumatikerförbundets vetenskapliga nämnd när det gäller Unga Reumatikerfonden. Nämnden består av åtta av landets främsta experter inom området.

Vad innebär det att Unga Reumatikerfonden är ett 90-konto?

Plusgiro- och bankgirokonton som börjar på 90 är en kvalitetsstämpel som visar att organisationen står under tillsyn av Svensk InsamlingskontrollI. Varje år granskar Svensk Insamlingskontroll räkenskaperna hos de organisationer som har 90-konton. Mer information finns på www.insamlingskontroll.se

Unga Reumatiker är med i FRII. Vad innebär det?

FRII, Frivilliorganisationernas Insamlingsråd, är en intresseorganisation för organisationer som bedriver insamling. FRII verkar för etisk och professionell insamling, som visar på respekt, öppenhet, trovärdighet och kvalitet. FRII arbetar även för att ge givare råd och stöd. FRII har enats om följande rekommendation;

Ställ alltid följande frågor innan du skänker en gåva:

1. Ger organisationen ett vederhäftigt intryck?

2. Har organisationen 90-konto? Dvs börjar på 90 – inte 91, 92 etc

3. Finns ett fungerande telefonnummer angivet?

4. Har organisationen uppgivit en gatuadress till sitt kontor, inte bara en boxadress?

5. Vid bössinsamling – kan insamlaren legitimera sig?

Svarar du nej på någon av dessa frågor – ge inga pengar!

Mer information finns på www.frii.se.

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!