Fotograf Birgitta Norrman

Informatörsutbildning i Falun 10-11 februari 2015

Reumatikerdistriktet i Dalarna bjuder in till en Informatörsutbildning i Falun den 10-11 februari 2015 i Falun.

Anmäl Er till ditt Reumatikerdistrikt.

Kursen blir på Scandic hotell i Falun och den börjar ca 9 på lördagen och slutar mellan 15-16 på söndagen.

Distrikten står för resekostnaden som vanligt och Förbundet resten av kostnaderna.

Intresseanmälan

till informatörsutbildning för er som vill bli informatörer inom Reumatikerförbundet

Informatörsverksamheten i Reumatikerförbundet växer och gör nytta i många sammanhang och det är så roligt. Det finns många olika situationer i vår organisation där vi har nytta av informatörer. Samverkan i patientskolor är ett exempel på ett sådant sammanhang, att ha ett annat språk och på det viset kunna finnas som informatör kan vara ett annat, att vara till hjälp i andra utåtriktade sammanhang i din förening är ett tredje och så vidare. Möjligheterna är många. Under utbildningen kommer du att få frågan i vilket sammanhang du vill verka.

Lite mer om medverkan i patientskolor.

I patientskolan samverkar primärvården och lokalareumatikerföreningar för att tillsammans underlätta för människor med artros/långvarig smärta. Det är ett nytt och unikt samarbete som gynnar alla inblandade.

Målsättningen med dessa patientskolor är att de kunskaper och erfarenheter som där skapas, tillsammans med fysisk träning, skall ge deltagarna en övergripande, långsiktig och kontinuerlig behandling och därmed ökade möjligheter att leva ett bra liv trots sjukdom.

Samverkan mellan primärvården och reumatikerföreningen består i att en informatör från föreningen är med vid ett tillfälle under patientskolan.

Är du utåtriktad? Har du kommit en bra bit på väg när det gäller att hantera din egen sjukdom? Gillar du att leda diskussioner? Du bör vara aktiv och se nyttan med träning! Då är du personen vi söker och behöver.

I rollen som informatör i en patientskola ingår att initiera och leda samtal om att leva med en kronisk reumatisk sjukdom och att vara det ”goda exemplet”. Man informerar också om ”sin” förening och vad den kan erbjuda.

Syftet med informatörsutbildning är att ge en plattform, kunskap och verktyg för Reumatikerförbundets informatörer oavsett sammanhanget man ska verka i.

Själva utbildningen till informatör är på två dagar och under dessa dagar arbetar man framför allt med rollen och hur man ska medverka som informatör samt får lite kunskap om vad en patientskola är.

Utbildningen och eventuell övernattning är kostnadsfri och ditt reumatikerdistrikt står för resekostnaden. Ersättning för förlorad arbetsförtjänst får du om du lämnar ett intyg från din arbetsgivare.

Blir du intresserad anmäl dig då till

Tid och plats för att få veta mer:

Här kan respektive distrikt/förening skriva in sina kontaktuppgifter eller annat

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!